Slučaj nestale djevojčice Tijane Jurić (15) iz
Bajmoka, koji se nažalost završio tragično, je nesreća i tragedija o kojoj je
zaista teško i govoriti, i da budemo iskreni, i nema puno šta da se kaže.
Čovjek ostane nijem pred količinom tuge i nesreće koja se prosula na familiju i
sve koji su znali tu djevojčicu. Nema tu nešto puno ni da se doda, prema onome
što znamo, ona je bila na pogrešnom mjestu u pogrešno vrijeme, kada je
očigledno bolesnom čovjeku nešto kvrcnulo u glavi i kada je odlučio da svoju
posjetu Bajmoku završi krvavim činom otmice i na kraju ubistva nesretne
tinejdžerke.
Nekoliko drugih aspekata ove priče su meni
zanimljivi. Kao prvo, poteglo se pitanje da li je ovaj čovjek koji je (za sada)
glavni osumnjičeni (nota bene!) bio pri zdravoj svijesti, tj. da li on može da
se podvede pod ono što mi zovemo „mentalno zdrav“ ili „normalan“ čovjek. Kao argumenti
za tvrdnju da se radi o uračunljivoj osobi se poteže činjenica da je dotični
mesar iz Surčina (ne znam mu ime, niti me interesuje, niti je bitno za priču)
malu Tijanu oteo, vozio kolima, ubio, ko zna šta još radio (pokazaće obdukcija)
i potom zakopao, da bi nastavio sa svojim aktivnostima „bez trunke kajanja“ i
isto tako „bez trunke kajanja“ pokazao policiji mjesto zločina i mjesto gdje je
se oslobodio tijela. Da li iko vidi nelogičnost u ovim iskazima? Pa treba
razlikovati stanje afekta od neuračunljivosti. Neuračunljiv čovjek može da, na
prvi pogled djeluje sasvim normalno, da bude fini komšija koji pomaže bakici da
baci smeće. Da li je nekad neko gledao neki dokumentarac ili snimke sa suđenja
masovnim ubicama? Pa to odsustvo empatije i kajanja su uglavnom dobar
pokazatelj da se radi o bolesnim ljudima. Da je ovaj zločinac pokazao bar
trunku kajanja, da je pukao pred mjestom gdje je ubio djevojčicu, pa zar to ne
bi bio jači znak da se radi o iole normalnoj osobi?
Druga stvar koja govori o tome da počinioca ovog
zločina treba tretirati kao bolesnu osobu, a ne kao nekog perfidnog i
smišljenog ubicu jeste ta činjenica da se za sad motiv zločina ne nazire. Bilo
je nekih spinova u medijima da ovo ima veze sa nekim dugovanjima oca pokojne
djevojčice, ali izgleda da od te priče nema ništa. Ako je to u pitanju, ako je
ovo neka odmazda prema roditeljima, onda priče nema: osuditi izvršioca na
maksimalnu kaznu i naći naredbodavce i dati im istu takvu kaznu. Ako nije, ako
motiva nema, ako je jedini motiv za ovo što se desilo neki ubilački poriv
počinioca, zar to takođe nije dodatni dokaz da je taj čovjek psihijatrijski, a
ne slučaj za klasično pravosuđe?
Takođe, u nekim raspravama u kojima sam
učestvovao povodom ovog nemilog događaja povelo se pitanje kazni i slično.
Hajde da razjasnimo – mogućnosti u pogledu sudbine počinioca ovog zločina su
višestruke. Sad se kuka zašto kod nas nema doživotne kazne zatvora ili smrtne
kazne. O tome kasnije, ali za sada ovoliko – naš zakon dozvoljava tzv. mjeru bezbjednosti
„obaveznog čuvanja i liječenja u psihijatrijskoj ustanovi“, koja praktično može
da bude do kraja života. To se radi sa ljudima koji su jednostavno opasni po
okolinu i koje ne bi trebalo držati na slobodi. Kraj priče.
Što se tiče smrtne kazne i ostalih vidova
odmazde, ja bih postavio pitanje, samo jedno pitanje: Čemu? Zašto? Ko će imati
vajde od toga ako sad mi kao društvo smaknemo ovog mesara? Zadovoljićemo one
najniže porive u nama za krvlju i osvetom, i šta onda? Da li će to vratiti malu
Tijanu? Neće, naravno da neće. Niti će ublažiti bol njenih roditelja. Takođe,
odmah se počelo spekulisati koliko godina robije treba da dobije dotični. Da li
bi familiji bilo malo 20 a dosta 40 godina. Da li je to zaista iole bitno
pitanje? Ni glava da padne, tim roditeljima bol prestati neće niti će ikad više
moći da žive kao što su nekad živjeli. Šta imaju oni od totalne osvete? A tek
od toga koliko godina će dobiti izvršilac? Nemojmo razvodnjavati i banalizovati
njihovu bol tako što ćemo je kvantifikovati u godine zatvora za počinioca.
Njima je vjerovatno najbitnije da osjete da je država adekvatno odgovorila na
njihovu nesreću, da se počinilac kazni a ne izvuče, a to koliko će ko da dobije
i čega njima neće i ne bi trebalo puno da znači. Ne postoji vaga koja će da
izmjeri šta je pravedna kazna za ono što oni preživljavaju.
Ono što je meni najstrašnije u cijeloj priči, i
to se ponavlja svaki put kad se desi tragedija poput ove, to je izlazak na
vidjelo najcrnijih i najnižih poriva ljudi (nije to naš izum, nažalost) koji
zazivaju krv, prolivanje iste, čerečenja, linč i slične tekovine čovječanstva
za koje sam se zaista nadao da pripadaju prošlosti. Zašto bi bilo ko sjekao
bilo koga, mučio, vješao za jaja? Ko su uopšte ljudi koji imaju te porive? Da
li oni imaju te porive uvijek? Da li bi sjekli i pržili vatrom za neke manje
prekršaje? Ili je sad prilika, da istresu te svoje frustracije, jer imaju „higher
moral ground“ u odnosu na ubicu djeteta? Lako je seiriti i trenirati strogoću
nad ubicom djeteta, jer niko normalan neće stati u odbranu istog, i zato je
lako svim tim kasapima (a pritom ne mislim na ovog iz Surčina) da nad njim
ispoljavaju ono što inače izgleda vješto skrivaju. Ono čega se ja bojim jeste
da će ti porivi za kastracijom i kasapljenjem se proširiti sa djeceubica na
ljude druge vjere, druge seksualne orijentacije, druge nacije... Oh, wait...
Lakmus papir za pokazatelj kakve ko skrivene
porive ima jeste odnos prema nezaštićenim i onim nad kojima imamo moralnu
superiornost (da primjenim na ovo onu "u dobru je lako dobar biti"). Masa ima tu pičkastu crtu – dozvoljava da ih ovi sa vlasti, ovi
koji su bogati, koji su slavni zlostavljaju na sve moguće načine, ali kad god
se osjeti superiornija od nekog, bilo to moralno, statusno ili finansijski,
odmah kao u onoj narodnoj poslovici sa miševima i mačkama i kolom, kreće da se
ponaša gore nego gospodari. To je ta odlika hulja, da se ćuti i trpi na mnogo
bitnije stvari, ali se osjete da su iznad nekoga, bjež’te svi! To je onaj čuveni sindrom kad najmanji u društvu najjače cipelari nogom džina iz druge ekipe koji leži u lokvi svoje krvi nakon što su ga neki drugi savladali.
Dakle, ključno pitanje jeste, kojem dobru bi
doprinijela još jedna smrt, ovaj put izvršioca? Da ne ulazimo u kvazireligiozna ili metafizička pitanja, otkud pravo jednoj grupi ljudi da određuje da li će neko drugi da živi ili mre. Da li bismo se mi osjećali
bolje? Možda u prvi mah, ali osveta nikom dobra donijela nije. Da li bismo time
bili bolji ljudi? Ne, time bismo se spustili upravo na nivo onih koje želimo da
odstranimo iz društva. I da ponovim, da li bi to bilo kako vratilo u život malu
Tijanu ili potralo gubitak nastao njenom smrću? Ja se nadam da ne moram da
pišem, da se odgovor nameće sam.
1 коментар:
Свака част, слажем се са свиме...
Постави коментар